Medical Minute: Strabismus (Crossed Eyes)

Eva Marcille, Michael Sterling Jr

Strabismus is a condition in which the eyes do not properly align with each other. The eyes don’t work together to look at an object or a person.

Strabismus is also known as cross-eyes or lazy eye. Up to 5 percent of children may be diagnosed with Strabismus. Strabismus usually occurs later in life. People may initially have double vision but that will eventually clear as the brain ignores the visual input from the affected eye.
 

What Causes Strabismus?

Strabismus can be caused by muscle weakness of the eyes. Each eye has six external muscles that control the eye movement. The muscles are controlled by cranial (brain) nerves. Strabismus occurs when there are neurological (stroke) or anatomical problems (tumors) that interfere with the function of the external muscles.

Babies who are delivered with forceps may suffer cranial nerve damage that affects the eyes. A stroke or brain tumors can cause strabismus. Family genetics also play a role in misaligned binocular vision.
 

Signs and Symptoms of Strabismus

  • Double vision
  • Blurred vision
  • Lazy eye (amblyopia)
  • Poor peripheral vision
  • Eyestrain
  • Headache
  • Vision loss
  •  

    Treatment for Strabismus

    Strabismus is treated by vision correction lenses (eyeglasses), medications or surgery.

    This has been your Medical Minute.

    DISCLAIMER

    Any medical information published on this blog is for your general information only and is not intended as a substitute for informed medical advice. You should not take any action before consulting with your personal physician or a health care provider. Sandrarose.com and its affiliates cannot be held liable for any damages incurred by following information found on this blog. Photos used in this post are for illustration purposes only and are not intended to identify any particular individual as the subject of this post.

    • EasyBreezy

      Photos used in this post are for illustration purposes only and are not intended to identify any particular individual as the subject of this post.

      Okay, Auntie.

    • BeUtFullSoul

      Cute! precious little angel.

    • Mielle Downey

      Have several seats Sandra

    • iWasteTime

      I’m late this morning and walked in to some shady boots

    • TMW

      I think wearing corrective lenses contributes to weakening eye muscles as well. I have acute astigmatism in my left eye and recently became of an age that multifocal lenses are needed as well. About the same time, I noticed that my left eye would stray to the corner every once in a while. I had on contacts for my badge picture a couple of years ago, and just noticed recently that my left eye was “resting” in the corner. Such is life I guess.

    • ohdearme

      I take it Eva is not liked here, sad.

    • Bossy704

      Beautiful Baby

    • Coy little wink

      ummm…so where is True Thompson’s pic?

      I have a wonky eye myself and I’m still mad fly tho so make it work y’all..

    • Roxie Moxie

      Babies who are delivered with forceps may suffer cranial nerve damage that affects the eyes
      _____________________________________
      Are doctors trained to NOT use the forceps in a way that doesn’t cause this or maybe find another means of they find they have to apply more pressure than normal?

      Anyway, the baby still cute tho and maybe it will correct itself as the child gets older. If not, surgery is always an option. I mean, if you can change eye color then you can have this kinda surgery, right?

    • abby500

      He’s not crossed eyed

    • Roxie Moxie

      Maybe we should have Medical Minute on how dildos can’t replace REAL d**ck. LMAO

    • Knocked Kneed and Pigeon Toed

      Such a precious baby. Is the baby crossed eyed or is the baby just looking at the phone with both eyes. Auntie I’m on the westcoast and its far to early for this.

    • T Willis

      Lol! This whole post was so unnecessary. Lazy or wonky eyes are not that uncommon and people live completely normal lives. Janet Jackson has a lazy eye, Beyoncé, and Alicia Keys (to name a few) and it has not stopped any of their swag or success.

    • CoTToNCaNDie SWeeTAsGolD

      Good morning Buds!! I hope everyone had a wonderful 4 day weekend!!

    • T Willis

      Lmfao!!! Now you know she won’t! I said the same thing, this entire post was lazy asf (no pun intended) lol

    • T Willis

      So many examples could have been used for this post. Instead you chose to use Eva’s son as an example and to throw shade.

      So much is happening in black entertainment news, but you chose to focus on a non-urgent/non-life threatening medical condition? Then you use a baby to exaggerate that point? Smdh

    • Waya Hedia

      sue her.

    • SpillyNillie

      He’s a cutie and doesn’t appear to be cross-eyed.

    • Yui
    • Renee26

      Nope nope nope…babies eyes do this all the time and it doesn’t stay that way as they get older…. Out of allll the pics on the internet of cross eyed folks yet you chose this one SMDH

    • Renee26

      Trippin for real

    • bemetoo

      that damn baby ain’t cross eyed

    • Kim’s Original Face

      Yeap not about to do this! I hope everyone enjoyed their holiday!!

      Am I the only that came back to work and forgot how to work as well as all my passwords ?

    • PhillyFacts

      I thought kids were off limits….. but okay…

    • hottlanta

      The visual of boiling collards greens in a pot n a dildo in another pot on the stove at the same dayum time came into my head when u said that.

    • Phillybruh

      My kid had too wear a patch for a few months, now he’s fine.

    • hottlanta

      Oprah lost her mom on Thanksgiving. Wow.

    • T Willis

      Oh wow. Sad.

    • Society Has Changed

      I was crossed too, but was given eye exercises to strength the eye muscles. Now, I’m fine!

    • DaughterOfaQueen

      Sandra, this blog is too damn much! This needs to be taken to the masses…it has suspense, drama, shade under the illusion of medical minutes, and of course The Rose garden!!!???

    • http://realitytea.com/ Lady Chatterley’s Lover

      Don’t KNOW whether she is liked BUT still think Ya Ya daCosta should have won ANTM.

    • Mielle Downey

      exactly just like my vigina is irreplaceable. I don’t understand why it has now become a shame to be proud to be an actual woman without theses nutt bar T-things losing their minds. P$$y power!!

    • Carrington

      Maybe the kid is focused on the camera…

    • Y me?

      Eva is so pretty

    • Ruth

      You wish your child was this beautiful . Sandra you miserable gremlin.

    • the guest

      He’s not cross eyed. He’s beautiful.

    • https://www.youtube.com/watch?v=z1lo6u-UIbo Nancy Drew-Natural & Luv’n It!
    • Trace da Ace

      dang…you HAD to post this woman’s baby with this medical minute??? I know its Monday and all…but that was in poor taste…

    • Coy little wink

      I didn’t have Friday off! But I balled per usual ?

    • SpiceGirl

      My thoughts as well…..

    • SpiceGirl

      Just about to type the same thing….#GreatMinds

    • Vonn

      You could have used Forrest Whittaker as an example.

    • Guess Who

      Yall know what? Those youtube vids of barbers doing before and after cuts is somewhat satisfying to me. IDK why. Especially when a dude has been wolfing for some time. To get a crisp edge up and taper sometimes is all that is needed for an instant glow up.

      Ok….now on to this topic. SMMFH!

      Sometimes babies just do their eyes like this and especially looks this way in pictures. He may not be crosseyed. TF wrong with you, Sandy?

    • Guess Who

      LMMFAO

    • dru and neil

      Or Sza..

    • Guess Who

      That’s good! They say you can fix this when a kid is before the age of 5 but not after 5. Was your child older than that?

    • Guess Who

      Really? I never noticed!

    • dru and neil

      I feel like I see it every time I look at a photo of her and it’s not at an angle. I always think, is she cross eyed?

    • Applebootay

      I will not be any part of this. BYE

    • garrisonville

      How is this baby cross eyed? Doesn’t his eyes have to at least look crossed? you tried it. SMH

    • Applebootay

      THANK YOU…Putting that woman’s baby up here is some str8 BS…don’t mess with folks kids….

    • Applebootay

      Wait..Whet? Let me get off here and go read some REAL NEWS.

    • disqus_DxKO3ThTGI

      lmmfao

    • WhoYouTalkingAbout

      Hold on now.. this baby is GORG and he doesnt look cross-eyed

    • ViolettaBliss

      Beautiful baby stop hating !

    • speakinmymind

      Don’t do that.

    • CookieMobster

      I am not cross eyed, but my husband loves him a girl that is slightly cross eyed. He is so weird.

    • ? ?ee?? DOT COM ?

      That baby daddy is Andrew Caldwell. I don’t care what nobody say. I am DELIVERT!! ???????? https://uploads.disquscdn.com/images/d815175776a152b2397518d4fc8fa525626433d146c41bc2c189e1fa4ec2a49f.jpg

    • Missy

      Or Musiq Soulchild.

    • RealATLPeach36

      LMAO his kinky ass…but I love freckles and I like the way gasoline smells…..I think I’m touched as I type this

    • http://sandrarose.com SandraRose

      All God’s children are beautiful… even you.

    • http://sandrarose.com SandraRose

      This post was meant to be informative and educational. I’m sorry you read something else into it.

    • http://sandrarose.com SandraRose

      “Photos used in this post are for illustration purposes only and are not intended to identify any particular individual as the subject of this post”

    • http://sandrarose.com SandraRose

      Thank you. I had to repost that Disclaimer for someone else who didn’t see it.

    • Vegas1989

      You got me crying up in here….LOL…I’m at my desk crying …Forrest Whittaker…I’m glad that I didn’t bust out laughing..It’s all quiet up in here today at lunch,…..LOL…I hope that no one walks up behind me..because I’m crying and laughing..at the same time

    • hi-liter

      Sum must be wrong with my eyes cause I can’t see where the child is cross eyed.

    • DeJeri

      Khloe Kardashian’s baby is cross-eyed. This child is not.

    • DeJeri

      Or Khloe’s baby True, bless her heart.

    • RaginB

      Which one cross eye’d? ?

    • Ling

      I was never ready! ???????????

    • Oretta Grace Smith

      Cute baby

    • Guess Who

      SMH…girl, stop! You knew exactly what you were doing, lol.

    • Bonny

      I love the smell of gasoline.

    • TheOwley

      Some forms of strabismus can be corrected if the parents proactive and gets over their own vanity. These children should wear patches to put the lazy muscles to work.

    • Eileen

      why oh why did yall put this cross-eyed baby photo on here? His daddy is a lawyer he can afford an optometrist…maybe he will grow out of it…

    • Sauvignon blanc and Weed?

      Because he/she is a trifling C U N T

    • Jack Blakk

      If you can pinpoint the weaker eye you can put a patch over the strong eye like a hour a day and that helps the weaker eye concentrate on objects.

    • Solstice
    • Solstice
    • Solstice

      Me either LMMFAO!!

    • T Willis

      ????I have not stopped laughing omg

    • Ruth

      We can see your photo sis. You are as ugly on the inside as you are outside. Those bug eyes look like they about to fall out of all that darkness.

    • MsChocCookie

      One of Eva’s eyes is lazy. Pay attention folks….genes passed down

    • Faithz

      Cute baby.

    • Luv Pitties

      I can’t stand that dude he is so annoying. There is an entire page on IG dedicated to trolling him and calling him out on his lies.0

    • Luv Pitties

      His uncle stabbed him in the eye with a fork as a child that’s why his eye is messed up

    • Peace

      Lies you tell. Shame on you. This is a beautiful baby. No need to use him like this. One could say maybe his eyes resembles a Down Syndrome type eyes .Its no ones business. He is beautiful .

    • ? ?ee?? DOT COM ?

      Lol. What’s the name of the IG page?

    • Phillybruh

      he was 2

    • butterscotch

      Who music

    • leapyearpisces

      All I got from this post is that clearly my ass is cross-eyed and suffering from stroganoff as well, cause ain’t no cross-eyed person in the picture above.

    • leapyearpisces

      I love the smell of gas, paint, and finet nail polish, and they used to has to hide the bounce shwets from me when I was little because I would eat them. I love freckles as well. I already know I’m touched. I own it. LOL

    • Luv Pitties

      The Usher Board

    • leapyearpisces

      Or Lauryn London OR Kathe Graham. Still pretty ladies though.

    • ? ?ee?? DOT COM ?

      Omg I can’t ? ?????????

    • Allihave2say

      This Medical Minute should have been about Reptilian Eyes. I see those but not complete cross eyes.

    • Allihave2say

      I’d think vanity would motivate them to do it so people won’t go around for life talking about the kid’s eyes.

    • Allihave2say

      True isn’t cross eyed. Khloe and True both appear cross eyed because Khloe is blending/morphing their photos with other people’s photos. For Khloe it’s Kim’s face. For True it’s North’s face. The outcome is cross eyes. Khloe looks crosseyed in all the pics she posts of herself but her real pics that show her TRUE face (pun intended) aren’t too cute.

      Whenever Khloe is photographed by others she requests far away but when she does selfies she morphs the pics.

    • Allihave2say

      He seems to have some IQ and mental health issues.

    • DaughterOfaQueen

      ?

    • Vonn

      Absolutely.

    • Luv Pitties

      Yes

    • RealATLPeach36

      Welp we both are touched…I’m considering deleting my post lol

    • SunRiseBlossom

      SSSCCCRRREEEAAAMMMIIINNNGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • leapyearpisces

      LOL.

    • HelloToni

      OMG! That baby is too freaking cute.

    • kekeb

      Eva is gorgeous man!!!!

    • Angelique Wiliams

      Liar liar!

    • Angelique Wiliams

      You are sooo horrible …always trying to insult our intelligence with your trifling “medical minute” BS! #Gurlbye

    • supastar

      that baby is cuteeeee! I haven’t seen a cross eyed person in years.

    • IyanlaVanzantoftheInterWebs

      ??????